fbpx

Weryfikacja celu i kilka moich błędów

Masz już pewnie za sobą ustalenie celu. Wiesz co chcesz osiągnąć, w jakim czasie.

Ale czy to wszystko?

Otóż, żeby wystartować w sposób przemyślany, masz przed sobą jeszcze kilka kroków.

Zweryfikuj cele pod kątem potrzebnych zasobów

Samo ustaleniu celu to dopiero połowa sukcesu. Ważne jest to, że wiesz co chcesz robić i do czego dążyć. Jesteś w niewielkiej części przedsiębiorców, którzy ten krok zrobili. Ci, którzy korzystają z dotacji też często to robią, natomiast z moich obserwacji wynika, że zwykle są to tylko plany na papierze i nijak się mają do rzeczywistości i faktycznych oczekiwań.

Podlicz finanse

Kasa się musi zgadzać, inaczej Twój biznes długo nie pociągnie. Policz dokładnie jakim budżetem dysponujesz i trzymaj się go ściśle.

Przyznam Ci się do czegoś. Kilka lat temu zakładałam z koleżanką sklep. Internetowy, ze zdrową i bezglutenową żywnością. I muszę powiedzieć, że to była klapa ponieważ podeszłyśmy do tematu na żywioł i liczyłyśmy, że jakoś to będzie. Przecież coraz więcej ludzi wtedy zaczynało zwracać uwagę na to, co je.

Nie przysiadłyśmy nad tym, nie rozpisałyśmy niczego. Zamówiłyśmy masę towaru (również bezpośrednio z Włoch) bo wydawało nam się, że to pójdzie, że ludzie nas dostrzegą i już niedługo odejdziemy z etatowej pracy i będziemy żyły jak pączki w maśle.

Rzeczywistość była zupełnie inna. Bardzo boleśnie (głównie finansowo) przekonałyśmy się o tym, że bez ustalonego celu, znajomości klienta, analizy konkurencji (będziemy o tym rozmawiać) to wszystko nie ma sensu.

Pozostał nam spory kredyt do spłacenia i ogromna dawka nauki i wiedzy, którą teraz chcę przekazać Tobie, i która wprowadziłam do mojej obecnej działalności.

Ustal kto będzie Ci potrzebny do wykonania celu

Bez odpowiednich ludzi nie osiągniesz swojego celu, a jeśli to zrobisz, to w dużo dłuższym czasie i za cenę zdrowia, rodziny, przyjaciół, chęci do dalszej pracy.

Mój wujo zwykł mawiać, że człowiek potrafi zrobić wszystko, ale po to specjalizujemy się w poszczególnych dziedzinach, by korzystać nawzajem ze swoich umiejętności.

I ta maksyma przyświeca mi cały czas, choć przyznam, że na początku funkcjonowania mojej agencji reklamowej chciałam pójść pod prąd.

Powiedziałam sobie, że dam radę sama. Że stronę www zrobię, że grafiki ogarnę, współpracowałam ze sprawdzonymi drukarniami i dostawcami gadżetów.

Problem jednak polegał na tym, że nie byłam w stanie równomiernie rozwijać się w każdej dziedzinie. A do tego pracowałam po 20 godzin na dobę i mój organizm odmówił posłuszeństwa.

Postanowiłam poszukać współpracowników. Znalazłam świetnego programistę, cudowne graficzki, mam w zanadrzu listę osób, którym, w razie potrzeby, mogę zlecić specjalistyczne prace.

I po tym kroku mój biznes ruszył pełną parą i wiem, że pracują ze mną ludzie, którzy cały czas podnoszą kompetencje w swoich dziedzinach.

Ja natomiast mam czas, żeby zająć się tym, co lubię najbardziej, czyli pisaniem, szkoleniem, spotykaniem się z klientami. To to daje mi siłę i energię do działania. To pozwala mi się rozwijać i wymusza podnoszenie kompetencji.

Ustal jakich narzędzi będziesz potrzebował

Czasem będzie to tylko laptop i samochód, a czasem specjalistyczne narzędzia, maszyny, oprogramowanie. Narzędziem jest również wiedza niezbędna do wykonywania Twojej pracy.

To bardzo ważne, by wziąć ten aspekt budowania celu pod uwagę.

Bo, na przykład, jeśli Twój zawód wymaga codziennego doszkalania, musisz wziąć to pod uwagę zarówno podczas ustalania celu (dział finansów), jak i podczas kalkulacji ceny produktu lub usługi.

W tym zakresie weź również pod uwagę narzędzia reklamowe i te zwiększające świadomość Twojej marki. To mogą być social media, ale również inne miejsca, w których będziesz swoja markę pokazywał, i które będą dostosowane do branży, w której działasz.

Jeśli celem jest określona ilość zarobionych pieniędzy – ustal ile i jakich produktów lub usług musisz sprzedać

O polityce cenowej będziemy rozmawiać, ale już teraz policz sobie jakie masz lub będziesz miał koszty swojej działalności. Ważne jest to, by wziąć pod uwagę wszystko. Od kosztów stałych (czynsz, prąd, telefon) po elementy, które zamawiasz raz na jakiś czas, np. kosmetyki, produkty jednorazowe, opakowania. Do tego koszty kurierów, koszty kredytów, leasingów itd. Dopiero kiedy wiesz ile pieniędzy kosztuje Cię comiesięczne utrzymanie biznesu, dolicz koszty ZUSu, szkoleń, współpracowników, pracowników, reklamy, marketingu itp.

Przyznasz, że robi się tego całkiem sporo?

Jednak znajomość tych parametrów jest kluczowa w ustalaniu celu finansowego. Mając je na uwadze policz ilu klientów musisz minimalnie przyjąć, ile zleceń wykonać, ile produktów sprzedać, by zarobić zakładane przez siebie pieniądze.

Oczywiście pamiętaj również o rezerwie na nieprzewidziane sytuacje.

Zerknij na cele raz jeszcze i zobacz, czy to wszystko się spina

To kluczowy moment w planowaniu.

Czasem po dokładnych rachunkach okazuje się, że coś jest nie tak, że trzeba coś przeorganizować, poszukać kogoś do współpracy, rozważyć zakup lub rezygnację z zakupu.

I z mojego bolesnego doświadczenia powiem Ci, że lepiej to zrobić na tym etapie. Później boli znacznie bardziej.

Mam nadzieję, że trochę rozjaśniłam Ci temat ustalania celu.

Jeśli masz pytania, pisz do mnie śmiało.

A jeżeli nie chcesz przegapić podobnych treści, które pomogą Ci w rozwoju Twojej firmy, zapisz się poniżej na newsletter 😊 Będę Ci wysyłała tylko treści związane z praktycznym marketingiem oraz (bardzo rzadko) informacje o warsztatach lub szkoleniach, na których wspólnie popracujemy nad poruszanymi tu zagadnieniami 😊 Obiecuję nie spamować!

Chcesz otrzymywać artykuły wcześniej niż inni?

wpisz się na listę i bądź na bieżąco!